CO2 lagring - en løsning på klimakrisen?

article image
Photographer: Bjørn Bøe, UiB

Hvordan kan vi nyttiggjøre oss av berggrunnen for å løse noen av de virkelig store utfordringene vi står overfor – som verdens klimakrise?

Universitetsmuseet inviterer skoleelever til å reflektere rundt konsekvensene av Co2 utslipp og den globale oppvarmingen. I museets laboratorium får elevene mulighet til å utforske hvordan det er mulig å lagre Co2 på en sikker måte under havbunnen, og vi utfordrer elevene til å komme med egne innspill til hvordan vi kan løse klimautfordringene vi står i.

Maximum attendees

18

Place

Universitetsmuseet i Bergen, Muséplassen 3, 5007 Bergen, Norge se kart

Duration

1,5 timer

Time period

September - mai

Cost

Free

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 8. - 10. trinn: Naturfag (NAT01-04)
  • vg1: Naturfag (NAT01-04)
  • vg3: Geofag (GFG01-02)

Naturfag (NAT01-04)

grades 8 - 10

  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
  • beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger

VG1

  • undersøke og vurdere ulike metoder for lagring og overføring av energi
  • gjøre rede for aktuelle miljøutfordringer knyttet til handel og reiseliv og drøfte disse i et bærekraftsperspektiv
  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler på anvendelser og gjøre rede for karbonets betydning for livet på jorda
  • gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø

Geofag (GFG01-02)

VG3

  • drøfte konsekvenser av klimaendringer for enkeltmennesker, samfunn og økosystem, og vurdere bærekraftige løsninger for hvordan enkeltmennesker og samfunn kan redusere og tilpasse seg klimaendringer i nåtid og framtid
  • gjøre rede for danning, kartlegging og utvinning av geologiske ressurser nasjonalt og globalt og drøfte konsekvenser av å utvinne og utnytte disse i et bærekraftsperspektiv
  • drøfte hvordan energiressurser fra hav og atmosfære kan utnyttes på en bærekraftig måte, både nasjonalt og globalt

Show competency goals

Order form

More school experiences

School

Haldens Bomuldspinderi & Væveri

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Cathrineholm - fra jernverk til emaljerte produkter

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Truede og hetsede måkefugler

Haldenvassdragets kanalmuseum

Naturfag grades 5 - 7 grades 8 - 10

Share to