Tekst på negativkonvolutt: "Mellomriksveien på svensk side" 30.09.1957
Adressa trykket bilde 1,6,14,18 og skiver: Skånska Cementgjuteriet har hatt og har det virkelige arbeidet. F...
Tekst på negativkonvolutt: "Mellomriksveien på svensk side" 30.09.1957
Adressa trykket bilde 1,6,14,18 og skiver: Skånska Cementgjuteriet har hatt og har det virkelige arbeidet. Først over myrene forbi Storlien også bare fjellet. Så vel Lilla som Stora Hälvetet er nå så godt som ferdigfylt og i den nederste delen, like ved grensen, har man kommet ned på planet for den norkse delen...".
(Kilde: Adressa 02.10.1957 s. 11)
Adressa trykket bilde 21 og skriver: "I forbindelse med at Mellomriksveien over Storlien nå nærmer seg fullførelsen kan det sikkert ha interesse å minne om at neste sommer er det 100 år siden spørsmålet om å bygge en slik vei ble reist. Det var forøvrig et stortingsvedtak om Jämtlandsveien som ga støtet til at saken ble opptatt av Stjørdal kommunestyre som 26.juni 1858 vedtok å sende dette begrunnede andragende tilamtmannen: "Ved senest avholdte ordentlige Storting ble bevilget 58 500 Spd. til anlegg av ny hovedvei fra Ådalslien ved Karl Johans vei i Vuku sogn til riksgrensen i retning mot Anjan samt til innkjøp av fornøden grunn m. v. til fjellstue ved veien, under betegnelse av at fra svenk side opparbeides vei der støter sammen med denne...".
(Kilde: Adresseavisen 03.10.1957 s. 7)
Bilde 1: Euclid dumper. Noe usikker på spesifikk modelltype, men kan være R-15 eller 965.
Bilde 10: Landsverk trekklinegraver. Dette er en type vaiergraver / Wiregraver.
Bilde 12: NSB Type 63a nummer 5860. "Kriegslok". Damplokomotiv
Bilde 21: "Nybygget Storlien" slik man presenteres for det i dag. Denne brede, flotte innkjørselen er en umiddelbar følge av den hundreårige idè om mellomriksvei endelig er realisert.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».